Denne tredie artikel i en serie om modelfotografering henvender sig primært til fotografen med tips og trick. Artiklen kan naturligvis med fordel læses af modeller, da den giver modellen en indsigt i hvad der foregår på den anden side af kameraet.

Dette afsnits indhold:


Skyd i serier

De fleste kameraer har mulighed for at tage flere billeder hurtigt efter hinanden. Brug denne funktion, når du skyder modelfotos. Ved f.eks. altid at tage 3 billeder lige efter hinanden, så undgår du at du kommer hjem med eet billede, hvor modellen netop blinker med øjnene, når du trykker af.
Tager du billeder af flere folk i en opstilling, så skyd altid i en serie. For der er altid en person, der kigger væk, blinker med øjnene eller andet.
Jeg har med succes fotograferet alle gæsterne til et bryllup ved at sætte kameraet på et stativ først og derefter skyde 10 billeder i serien. Herefter kunne jeg finde frem til de forskellige billeder, hvor folk så godt ud, lægge dem i “lag” i Photoshop, og retouchere mig frem til eet billede, hvor alle så godt ud.


Overhold dine aftaler

I artiklen til modeller henstiller jeg til disse, at de naturligvis overholder en aftale. Dette gælder naturligvis også for fotograferne.

Mange fotografer oplever at – især – TFP-modeller har det med at springe fra i sidste øjeblik. Det er derfor en god ide at kontakte modellen dagen før for at konfirmere jeres aftale.


Rør ikke ved en model

Og hvorfor forholder det sig så lige sådan ?
Her er tale om elementær kropssprog, hvor alle har nogle zoner omkring sig

Jo bedre du kender en person desto tættere tillader du denne person at komme dig.

Når en model og fotograf møder hinanden første gang er det vigtigt for et godt samarbejde, at man lærer hinanden godt at kende inden man går i gang med at tage billederne. Når modellen føler tillid til fotografen, så tillader modellen også fotografen at komme tættere på.

Ved at tale om dette og illustrere dette overfor modellen, så er det min erfaring at grænserne mellem zonerne nedbrydes hurtigere. Men vær altid forsigtig i begyndelsen af et fotoshoot.

Bemærk at man faktisk kan tillade sig at komme ganske tæt på en person, hvis man kommer ind på personen fra siden.

Det er vigtigt at have dette i mente, når man skal være modellens spejl (se nedenfor)

Det er en gylden regel ikke at røre ved modellen. Jo mere uerfaren modellen er, desto vigtigere er denne regel. Har du en assistent, så må denne (underligt nok) gerne røre ved modellen. Hvis du ønsker at rette noget og en berøring er nødvendig, så fortæl først hvad du gerne vil gøre, og få derefter modellens accept af den efterfølgende berøring.


Fotografen er modellens spejl

Når først i går i gang, så kan modellen ikke se hvordan han/hun ser ud, og her er du (eller din assistent) deres spejl. Du kan se om håret sidder forkert, om slipset er skævt, om der skal hives ned i skjorten, så folder i tøjet udglattes.
Tag f.eks. en strop fra en bh, der pludselig bliver synlig. Det ser modellen ikke, men her skal du holde øje med disse ting for modellen. Måske er det nødvendigt at du (eller din assistent) retter dette. Her er det vigtigt at du har fået modellens accept først. Og husk ovenstående om zoner.


Vis dine billeder på kameraets skærm

Det er en god ide at lade modellen se de billeder du allerede har taget af modellen undervejs. Det giver modellen en indsigt i hvad du, som fotograf, ser og ofte også hvad modellen skal gøre bedre.


Valg af objektiv / blænde

Modelfotografering foregår altid ved brug af blændeprioriteringen AV, da vi ønsker at have fokus på modellen.
Husk at en stor blænde åbning (dvs. lille blændetal, f.eks. 2.8) lukker mere lys ind end en lille blændeåbning (f.eks. F22). Med andre ord dit billede bliver lysere.

Nogle kameraer har en predefineret indstilling til portrætfotografering, som sikrer stor blænde, brug kun denne funktion, hvis du ikke har mulighed for / eller er fortrolig med brugen af AV-funktionen (blænde) på dit kamera.

Når det kommer til valg af objektiv, så er det vigtigt at fotografen forholder sig til objektivets forvrængning.

Der er en udbredt holdning blandt modelfotografer at 85-105 mm objektiver giver det mest retvisende billede.

Hvis du vil vide mere om dette emne, så læs artiklen på min blog her.

Valget af den rigtige blænde er vigtig her. Hvad er det du ønsker at vise i hele billedet ? Hvad skal der være fokus på.

Hovedreglen er at:

Foto A (til venstre): en stor blænde (fx F2) gør baggrunden sløret og giver en lille DOF

Foto B (til højre): en lille blænde (fx F11) gør baggrunden skarp og giver en stor DOF

Ved at gøre baggrunden sløret sikrer du fokus på modellen. Du kan blande baggrund og motiv ved at vælge en blænde “midt imellem”. De fleste fotografer går efter den store blænde.
Mange portrætfotografer vælger en blændeværdi på mellem 2.8 og op til 5.6.

Du bør undgå at gå under 2.8 idet DOF’en bliver så lille, at skulle modellen stå med en 45° vinkel, så vil det bagerste øje stå uskarpt. Det er en god idé at lære DOF’en på dit objektiv at kende. Til illustration har jeg lavet dette lille skema på baggrund af mit eget udstyr.

Jo mindre DOF, desto mere mere sløret bliver det der ligger før NEAR eller bag FAR. DOF’en fortæller dig om det område, der vil forblive skarpt.
Ligeledes bør du have styr på DoF’en på dit objektiv. (læs mere her).

“Bokeh” – “Blur” – sløret baggrund

Bokeh eller blur er betegnelsen for en sløret baggrund, som betyder at modellen træder mere frem og karakter. Herved undgår man også at baggrunden forstyrrer.

Dette opnår du ved at benytte en lille DOF, dvs. stor blænde / lille brændevidde, fx. f/2.8


Lukketid

En gammel god tommelfinger regel siger at lukketiden mindst skal være det dobbelte af din brændevidde for at undgå rystelser, og som minimum aldrig under 1/60 sekund.


Laveste ISO-værdi

Fotografer altid i lavest mulige ISO, da det giver dig det bedste materiale at arbejde med bagefter.
Hold øje med at du vælger en ISO-værdi, der sikrer dig en god lukketid.


Fotografer altid i RAW

Skyd altid dine billeder i RAW-formatet. Du kan herved meget lettere justere f.eks. lyset, når du har maksimale data.
Du får også mulighed for at redde f.eks. en forket hvidbalance og nogle gange endda et udbrændt billede.
Læs mere her om at fotografere i RAW og hvad det vil sige


Fokus – AF

Vælg altid singel-fokus, da det er modellen, du skal stille skarpt på.
VIGTIGT: Det første folk kigger på ved et billede af en person, er deres øjne. Check det selv 🙂
Derfor er det vigtigt at du ALTID fokuserer på øjnene, holder udløserknappen halvt nede, og derefter flytter kameraet for at komponere billedet.


Afstanden til modellerne

Det er vigtigt at du husker proportionerne i billedet ved at have rette afstand til dine modeller læs mere her.

Det er bedre at benytte en zoom f.eks. 55-200 mm, da du herved kan gå tilbage og zoome ind og derved beholde perspektivet til modellen.

Husk at sænke dit fokus punkt så du opnår en flot komposition af billedet.

Billedet nedenfor til venstre ses meget ofte!  Alt for meget lige gyldigt øverst i billedet. Fejlen skyldes at fokus punktet midt i kameraets søger er ansigtet på modellen.

I gamle dage brugte modelfotografer kameraer, som dette Hasselblad, hvor søgeren sad ovenpå. Herved blev selve kameraet holdt længere nede og ofte midt på kroppen af modellen.

Det gode billede er det, der er her ovenfor til højre. Der er mere af modellen med i billedet. Ansigtet ligger faktisk på den øverste linie af det gyldne snit.


Tag billeder fra forskellige vinkler

Billeder skal ikke kun tages direkte i “øjenhøjde”.

Prøv at skyde nede fra eller oppe fra.

Skyder du nede fra, så bliver folk normalt længere, især benene kan virke længere.
Bemærk dog at nede fra ofte viser dobbelthager eller lige ind i næsen. Nogle folk husker endnu tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen, der frabad sig at blive fotograferet nedefra. Vær opmærksom på om din model helst ikke vil fotograferes fra denne vinkel

Husk også at komme i “øjenhøjde” med din model, ofte en fordel med børn. Sæt dig ned på gulvet. Læg dig på maven eller blot ned på knæ, så dine øjne er uden for deres. 

 Klik på de 2 inspirationsark fra magasinet Digital Camera World for at se dem i fuld størrelse.


Kontroller dine kamera indstillinger

Det hænder at man – utilsigtet- i kampens hede, kommer til at ændre på f.eks. ISO værdien under denne fotosession. Det er surt at komme hjem og finde ud af det her. Derfor kontroller med jævne mellemrum dine kamera indstillinger.


Sørg gerne for plads rundt om selve motivet

Når du sidder bagefter foran computeren, har du mulighed for at lege med f.eks. det gyldne snit og herved bruge kun en del af original billedet. Billederne til venstre er original billedet i RAW kvalitet. Til højre det beskårede og redigerede resultat.

Det er nemmere at beskære end at mangle noget 🙂


Små remedier, der er gode at have med

  • Tøjklemmer, bruges til at samle en kjole omme på ryggen af modellen.
  • Gaffatape, kan bruges til stort set alt, et must i en fotograf taske.
  • Sikkerhedsnåle, hårnåle, almindelige nåle.
  • Elastikker (kan bruges til at sætte om et skjorteærme fast under jakken, så skjortemanchetten sidder flot i forhold til jakken)
  • En vandforstøver, som bruges til at sprøjte vand ud over huden, så det ligner svedperler på en varm sommerdag (se det øverste billede her). Jeg har en lille forstøver, som jeg fik hos min optiker til brillerensevæske – nu indeholder den vand. Bland evt. lidt glycerin i vandet, så bliver vandet længere på det sted du sprøjter, og dråberne er mere tydelige.
  • En lygte. Skal du fotografere i mørke rum, så kan det være svært for dit kamera at fokusere i mørket. Lys på motivet med lygten til kameraet har fundet sine indstillinger. Lygten kan også bruges til mange andre kreative ting.
  • Plastikpose/underlag, som modellen kan have under sig, hvis denne skal sidde på f.eks. græs
  • Multikniv, til at skære løse tråde, tøjmærker, skrue noget fast med, osv
  • Tynd gennemsigtig nylon tråd (fiskelinie), som kan hæftes fx. til en kjole med en sikkerhedsnål. Nu kan din hjælper stå udenfor billedet og skabe “vind” i kjolen

Reflektorer

En reflektor er så godt som uundværlig for en fotograf, der vil tage billeder af folk.
Jo større de er, desto bedre og mere kan de reflektere på. En god størrelse er 80 cm i diameter. Langt de fleste modeller kan foldes sammen.

Jeg har selv en 5-1 model, som består at en diffuser, hvorpå sølv, guld, hvid, sort og sunfire (blanding af sølv og guld) kan lynes rundt om diffuseren.
Diffuseren kan benyttes til at forhindre/dæmpe det direkte lys på modellen, hvis solen er skarp.

Reflektorerne bruges til at opbløde de mørke områder på modellen, hvor lyset er mørkest.

Bemærk at en reflektor som regel skal håndteres af en assistent, med mindre du har investeret i et stativ.
Jeg har endnu ikke fået taget nogle billeder selv, der viser hvordan de forskellige farver virker, men henviser til billederne på denne side indtil videre.


At fotografere med Flashanlæg

Når man benytter et flash-anlæg, så er det vigtigt at erindre, at kameraets elektronik ikke indstiller sig automatisk efter det lys, som din opsætning af dit flashanlæg giver.
Her skal du altid arbejde med dine manuelle indstillinger, altså hvor du selv sætter blænde og lukketid i forhold til det givne lys. Du skal derfor have kendskab til, hvordan du stiller disse to værdier i programmet M.

Som udgangspunkt vælg ISO 100.

Ved studiebilleder, hvor baggrunden ofte er ensfarvet og derved ikke kan tage fokus, så tager jeg ofte udgangspunkt i blænde 8 og en lukketid omkring 200 (ISO 100) på manuel fotografering.

PS.: Mange flashanlæg kan ikke håndtere lukketider over 250.

Det kræver en vis øvelse og naturligvis erfaring at arbejde med et flashanlæg, idet der nu kommer flere faktorer ind, som fotografen skal forholde sig til

  • antallet af lamper giver forskelligt lys
  • lampernes styrke (mange kan reguleres individuelt)
  • lampernes individuelle afstand til modellen
  • hvordan bruges den enkelte lampes lys (rettet mod loft, direkte)
  • Virkningen af direkte lys, brug af diffuserboks, brug af paraply
  • Reflektorskærmes indirekte lys
  • Skyggerne som dette lys giver

Brug af lysmåler

Her skal du bruge dit kameras indbyggede lysmåler: Histogrammet. (hvis du da ikke har anskaffet dig en lysmåler).
Læg ud med at vælge blændeværdien 5.6

Skyd en masse testbilleder.
Se resultatet på din skærm. Zoom ind.
Check for uheldige skygger (slagskygger)
Efterjuster lampernes styrke og/eller indbyrdes afstand.
Juster din blændeværdi
Juster din lukketid


Tage billeder over skulderen

Det er en uskik blandt fotografer til workshops o.lign. at tage billeder hen over skulderen på den fotograf, der er i gang med modellen.
Her er altså tale om at man tager stort set det samme billede, som “første” fotografen, og låner derfor hans/hendes arbejde.
Jeg har set det så grelt, at “kopisten” efterfølgende hurtigthar fået lagt billedet på i Facebook grupperne, for der at høste stor anerkendelse for billedet, ideen, kompositionen, osv.
Det er rigtig dårlig stil!

Billedet her til højre, kaldes BTS-billeder (“Behind The Scene”) – og også her er det god stil at spørge om lov, især af modellen. Husk at vise et BTS billede frem på f.eks. Facebook er underlagt sammen regler, som ovenfor beskrevet. Det er god stil, hvis du har taget BTS-billeder, kun at fremvise dem i de respektive Facebook grupper, hvor fotoshootet har været arrangeret fra.


Model-jacking

Model-jacking er en anden uskik blandt fotografer til workshops. Disse workshop er åbne for alle, et sted, hvor man lærer nye modeller/fotografer at kende, udveksler erfaringer, mm.

Desværre hænder det at erfarne fotografer tilmelder sig disse workshops, som ofte foregår på Facebook. Her går de så ind og ser hvilke modeller, der deltager, hvorefter de indgår aftaler om at skyde billeder sammen til den kommende workshop. Når dagen for workshoppen så oprinder, så spotter disse fotografer sig hurtigt til disse modeller, hvorefter de sammen går (langt) væk fra resten af arrangementer for at skyde billeder sammen. I mine øjne ukollegialt og dårlig stil. Disse fotografer kan lave aftaler med modellerne på andre tidspunkter.



Del gerne