Slørede billeder er ikke dårlige billeder
For mig har et godt billede altid været et billede, hvor hovedmotivet stod skarpt. Uskarpe billeder var som regel udtryk for rystelser / forkert indstilning af kameraet.
Igennem tiden er mange af mine billeder blevet kasseret fordi de var lidt uskarpe. Og dette var især ærgeligt, når jeg ikke havde nogle skarpe billeder tilbage.
Så får nogle år siden så jeg udstillingen om Richard Avedon på Louisianna. Ingen tvivl om at han var en dygtig fotograf (og forholdene var mere primitive den gang med analog fotografering.)
Nuvel..pludselig stod jeg foran et stort billede, hvor hele billedet var ganske uskarpt.
Okay, jeg er klar over at rystelserne/uskarpheden kan være tilsigtet, for bl.a. at skabe fart i et billede, mystik, osv. Men her var billedet bare uskarpt og motivet et “snap-shot”. Og der var pludselig flere uskarpe billeder på denne store udstilling. Det forundrede mig at disse billeder indgik i udstillingen.
Personligt ville dette billede ikke have overlevet min sortering. Jeg ville have ærgret mig, men også sagt til mig selv: så må du bare blive bedre.
Forleden læste jeg om fotografen David Notons nye hjemmeside, hvor han viser sine fantastiske billeder frem (se dem!). Billeder som man kan købe. Flotte billeder, men så der – lige ind imellem de skarpe billeder, dukkede igen uskarpe billeder op……
Nu er jeg forvirret……skal jeg revurderer min holdning til mine uskarpe billeder, eller ??
Acceptere vi slørede billeder fordi vi anerkender at det var forholdene, altså den gang! Og stiller vi – i dag – større krav til et skarpt billede, fordi vi ved at fotografen problemfrit blot kan skyde nogle flere billeder og/eller med det samme checke resultatet på kameraets skærm.
Jeg sidder stadigvæk og sorterer og efterredigerer i alle mine mange billeder fra min sidste rejse rundt i Indien. Og jeg stopper op en gang i mellem og ærgrer mig over at et streetfoto er blevet uskarpt, hvorefter jeg fra sorterer det!
Hvad gør du ? Skal vi lære at acceptere det uskarpe digitale billede eller skal vi kræve at nutidens digitale billede skal stå skarpt ?